Prečo je rozprávanie príbehov tak ŠIALENE príťažlivé pre ľudský mozog?

prečo rozprávanie príbehov, význam príbehov, chlap rozpráva kolegom, skupina biznismenov

význam príbehov, rozprávanie príbehov, príbehy, storytelling masteryDobrý príbeh môže vytvoriť, alebo zničiť prezentáciu, článok, alebo konverzáciu. Zamysleli ste sa niekedy nad tým prečo je to tak? Prečo je rozprávanie príbehov tak šialene príťažlivé pre ľudský mozog a aký je skutočný význam príbehov?

Keď spoluzakladateľ projektu Buffer Leo Widrich uviedol na trh svoj produkt cez rozprávanie príbehov namiesto uvedenia jeho výhod a špecifických vlastností, tak počet registrácií aj napriek tomu prekročil všetky očakávania. Týmto sa podelil o umenie toho, prečo je rozprávanie príbehov jedinečne účinné.

Sandwich story a význam príbehov

sandwich metóda, storytelling, význam príbehovV roku 1748 britský politik, John Montagu, štvrtý gróf zo Sandwichu strávil veľa svojho voľného času hraním kariet. Pri tom si náramne užíval jedenie svojej desiaty, pričom jednu ruku si nechával vždy voľnú pre hranie kariet. No a prišiel s nápadom jedenia plátkov hovädzieho mäsa medzi plátkami toastu, čo mu konečne umožnilo zároveň jesť a aj hrať karty.

Jedenie jeho novo vynájdeného „sandwichu,“, čo je názov pre dva plátky chleba s mäsom uprostred, sa v stravovaní stalo jedným z najpopulárnejších vynálezov západného sveta.

Čo je na tom zaujímavé je, že príbeh o tom kto vynašiel sandwich, už pravdepodobne nikdy nezabudnete.

Po dobu viac ako 27 000 rokov, od kedy boli objavené prvé jaskynné kresby, bolo rozprávanie príbehov jednou z našich najzákladnejších metód komunikácie. Nedávno ma jeden môj dobrý priateľ zasvätil so umenia rozprávania príbehov a chcel som sa o tom naučiť niečo viacej. Takže vám tu ponúkam zasvätenie do vedy okolo rozprávania príbehov a ako to môžeme využiť v našom každodennom živote pri robení lepších rozhodnutí.

Náš mozog je ZÁVISLÝ na rozprávaní príbehov

Ako sa naše mozgy stávajú aktívnejšie keď rozprávame príbehy. My všetci si radi vypočujeme dobrý príbeh, či už je to román, film, alebo niečo čo nám vysvetľuje niekto z našich priateľov. No prečo sa však cítime viac vtiahnutý do deja a zaangažovaný, keď počujeme (skvelé) rozprávanie o nejakých udalostiach? Je o tom význam príbehov? 

Je to v podstate veľmi jednoduché. Ak počúvame prezentáciu v powerpointe, s nudnými bodmi, tak sa v našom mozgu aktivuje určitá časť. Vedci tomu hovoria Brocova oblasť a Wernickeho oblasť.

V konečnom dôsledku možno povedať, že to trafí časti mozgu spracovávajúce našu reč, kde dekódujeme slová a prideľujeme im význam. A to je všetko, nič viac sa tam nedeje.

Keď je nám rozprávaný príbeh, tak sa veci dramaticky menia. V našom mozgu sa neaktivujú len centrá na spracovanie reči, ale všetky ďalšie oblasti, ktoré by sme používali pri zažívaní toho, čo sa práve rozpráva v tom príbehu.

  • Ak nám niekto povie o tom, aké boli chutné určité jedlá, tak sa v našej mozgovej kôre zapne senzorická oblasť.
  • Ak sa jedná o pohyb, tak sa aktivuje naša motorická oblasť mozgu. Pri jednom teste sa skenovali mozgy účastníkov a počas čítania viet, ako „John chytil predmet “ a „Pablo kopol loptu.“ , skeny odhalili aktivitu v motorickom kortexe, ktorý koordinuje pohyby tela.

Príbeh môže do práce zapojiť vaše celé telo

Ak druhým ľuďom rozprávame príbehy, ktoré nám naozaj pomohli pri formovaní nášho myslenia a spôsobu života, tak rovnaký dopad môžu mať aj na nich. Mozog osoby, ktorá rozpráva príbeh sa môže zosynchronizovať s tým kto ho počúva, tvrdí Uri Hasson z Princetonu: „Keď žena hovorila po anglicky, tak dobrovoľníci porozumeli jej príbehu, a ich mozgy sa zosynchronizovali.“ Ak prebiehala aktivita v jej inzulárnom kortext, teda emočnej oblasti mozgu, tak prebiehala aj u jej poslucháčov. Ak sa jej aktivovala predná mozgová kôra, tak sa aktivovala aj u nich.

Jednoduchým rozprávaním príbehu, tak mohla táto žena do myslí svojich poslucháčov prostredníctvom emócii implantovať svoje myšlienky.“ Všetko čo ste zažili môžete podať druhým tak, aby cítili to isté čo vy.“Evolúcia prepojila naše mozgy a my to vďaka rozprávaniu príbehov môžeme využiť.

Naše mozgy môžeme aktivovať lepšie ak počúvame príbehy

Prečo to tak je?

Prečo formát príbehu, kde sa udalosti odvíjajú jedna za druhou má taký významný dopad na naše učenie? Jednoduchá odpoveď znie: my sme tak prepojení. Ak príbeh rozložíme na najjednoduchšie časti, tak je to prepojenie príčiny a dôsledku. A to je presne spôsob ako myslíme. My myslíme rozprávaním celý deň, nezáleží na tom či je to o nákupe potravín, či je to o práci, alebo našej polovičke čo je doma. Pre každú našu akciu a náš každý rozhovor si v našej hlave vytvárame krátke príbehy.

V skutočnosti, Jeremy Hsu zistil, že „osobné príbehy a klebety tvoria až 65% našej konverzácie.“ Vždy keď počujeme nejaký príbeh, tak si ho chceme prirovnať k nejakému nášmu zážitku. Preto tak radi používame metafory. Počas toho ako v našej pamäti hľadáme podobný zážitok, si v mozgu aktivujeme časť nazývanú ostrovný kortex, ktorý nám pomáha vztiahnuť naše myšlienky na rovnakú skúsenosť s bolesťou, radosťou a zhnusením.

My automaticky spájame metafory a vyslovené udalosti. Všetko v našom mozgu hľadá spojenie medzi príčinou a následkom niečoho, čo sme už predtým zažili.

Poznáte ten pocit, keď vám váš dobrý priateľ povie príbeh a potom o dva týždne neskôr mu spomeniete presne ten istý ako keby sa to stalo vám? Je to úplne normálne a zároveň je to aj ten najmocnejší spôsob ako ľudí presvedčiť o svojich myšlienkach a nápadoch.

Podľa Uri Hassona z Princetonu, sa v mozgu jedine prostredníctvom príbehu aktivujú určité časti, vďaka ktorým poslucháč premení príbeh na vlastnú skúsenosť a myšlienku. Nabudúce, ak budete mať problémy s tým, aby ľudia súhlasili s vašimi projektmi a nápadmi im jednoducho povedzte príbeh, ktorého výsledok je to, že praktizovanie toho, čo ste mali na mysli je tá najlepšia možná vec.

KLIKNITE SEM  a stiahnite si 3 TOP techniky ako príťažlivo rozprávať príbehy. Bez manipulácie, s masívnym vplyvom a s fantastickým pocitom zo seba. (je to ZDARMA)

Ako sa dá vytvoriť svoj vlastný príbeh

Podľa výskumníka z Princestonu je rozprávanie príbehov jediný spôsob ako do myslí druhých ľudí doslova zasiať ideay, myšlienky či dokonca hlboko zakorenené presvedčenia. Píšte preto viac presvedčivo, predkladajte svoje príbehy alebo príbehy od odborníka.

Ak začnete písať, tak si môžete ľahko pomyslieť „Veď ja s týmto nemám veľa skúseností, ako potom dosiahnem aby bol môj článok uveriteľný, ak na to použijem osobné príbehy?“ Najlepší spôsob ako sa s tým popasovať je, že si tieto príbehy zameníte za tie od odborníkov.

Nájdenie si citácie od ľudí z brandže alebo ich skvelé pasáže, ktoré títo ľudia napísali on-line,  je výborným spôsobom ako dáte svojmu článku hodnovernosť a zároveň rozpoviete daný príbeh. Príbeh, ktorý je jednoduchý, je úspešnejší než ten zložitejší.

Ak si pomyslíme na príbehy, tak je často krát ľahké samých seba presvedčiť, že aby boli zaujímavé, tak musia byť aj komplexné a podrobné. Pravda je však tá, že čím jednoduchší je príbeh, tak tým pravdepodobnejšie sa uchytí. Používanie zrozumiteľného jazyka, ako aj jednoduchšej komplexnosti je najlepším spôsobom ako v našom mozgu aktivujeme miesta, ktoré nás presvedčia o súvise udalostí v príbehu. Je to podobný dôvod ako prečo je pre nás multitasking taký ťažký.

Skúste si vo vašej prezentácii alebo článku zredukovať počet prídavných alebo zložitých podstatných mien a vymeňte ich za jednoduchší no úprimnejší jazyk.

Na čo si treba dávať POZOR

Náš mozog sa učí ignorovať určité príliš často používané slová a frázy, ktoré kedysi robili príbehy vynikajúcimi. Vedci uprostred výskumu na tému rozprávania taktiež zistili, že niektoré slová stratili v príbehoch všetku svoju pútavosť.

Výrazy rozprávačov ako „ťažký deň“ sú také známe, že sú v podstate brané ako slová a koniec. To znamená, že oblasť vášho mozgu zodpovedná za zažívanie emócií, nedokáže byť týmito frázami aktivovaná. Je to niečo, čo môže byť hodné zapamätania si pri vytváraní vášho ďalšieho príbehu. Teraz, keď už chápete obrovský význam príbehov, tak budete vedieť ako s tým narábať a ako príbehy rozprávať podmanivo, charizmaticky a neuveriteľne pútavo.

Silvio
online podnikateľ, medzinárodný rečník, milovník osobného rozvoja a autor transformačných online videokurzov. Pravidelne prinášam populárne články a videá pre každého, kto nachádza vášeň a naplnenie v poctivej práci na sebe. "Nemôžeš naháňať úspech. Úspech vieš k sebe jedine pritiahnuť tým, že sa staneš príťažlivým osobnosťou." Jim Rohn

Vychutnajte si tieto 3 overené techniky pre Trojnásobný Vplyv, rýchlo znásobte predaje, dostaňte ľudí na svoju stranu a majte neobmedzený vplyv 

naučte sa ako si za pár sekúnd budovať oceľovú dôveryhodnosť, autoritu a vplyv

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *